Nederlands

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Belangrijke termen en begrippen bij de aanschaf van een VR headset

Waar moet je allemaal op letten bij het kopen van een VR headset? Er zijn zoveel begrippen die iets vertellen over de kwaliteit van een headset, maar wanneer je niet thuis bent in de technologische wereld kan het je al snel gaan duizelen. Daarom hebben wij een begrippenlijst voor je opgesteld waarin alle technische termen die een Virtual Reality headset beschrijven, kort en bondig worden uitgelegd.

Resolutie

Zo zegt de resolutie van een VR-headset iets over het aantal pixels dat weergegeven kan worden. Dit wordt meestal weergegeven als breedte x hoogte (bijv. 1080x1200). Hoe hoger deze resolutie is, hoe scherper het beeld is. Let wel, bij een VR-bril wordt het beeld vaak op twee schermen weergegeven (voor ieder oog één).

Display

Het soort scherm, ook wel display genoemd, is belangrijk voor je kijkbeleving. Over het algemeen worden er drie soorten schermen gebruikt: OLED, (super) AMOLED en (dual) LCD. De ene is niet zozeer beter dan de andere, maar ze hebben wel verschillende eigenschappen. De eerste uit dit rijtje, en misschien wel het langste op de markt, is LCD. Door efficiënt om te gaan met kleur, verbruikt deze het minste energie. Nadeel is wel dat de zwarte kleuren als donkergrijs kunnen overkomen. OLED daarentegen staat bij zwart licht ‘uit’. Hierdoor laat het alles wat zwart is, ook echt zwart lijken. Als laatste in het rijtje staat AMOLED. Het voordeel is dat deze een snellere refresh rate heeft, waardoor de reactietijd van het scherm soepeler loopt. Maar dit zorgt er ook weer voor dat hij meer energie verbruikt.

Refresh Rate

Zoals bij AMOLED al genoemd, zegt de refresh rate (of verversingssnelheid) iets over het aantal keer dat het beeld wordt ‘ververst’. Dit wordt gemeten in aantal Hz. Over het algemeen geldt: hoe hoger het aantal Hz, hoe soepeler het beeld verloopt. De combinatie van refresh rate en frames per second speelt een grote rol bij de zogeheten ‘motion sickness’.

Gezichtsveld

Het gezichtsveld, ook wel field of view (FoV) genoemd, laat zien hoe ver je naast en boven je kan kijken zonder je hoofd te draaien. Dit wordt altijd in een aantal graden aangegeven (º) en kan soms zowel horizontaal (links en rechts) als verticaal (boven en onder) worden genoemd. Je zou dus denken; ‘hoe hoger hoe beter’, maar dit moet wel in balans zijn met het gewicht en grootte van de headset. De sweet-spot bij de meeste high-end modellen zit op ongeveer 110º.

Gewicht

Naast alle hardware feitjes, speelt gewicht natuurlijk ook een rol. Je moet de headset tenslotte voor langere tijd op kunnen houden tijdens het gamen of het kijken van een film. Over het algemeen geldt; hoe lichter, hoe comfortabeler, maar houd er rekening mee dat de hardware in de headset meespeelt in het gewicht. Zo is een Google Cardbox vele malen lichter dan een Samsung Oddysey, simpelweg omdat de cardbox geen hardware bevat en voor het grootste deel uit karton bestaat.

Platform

VR wordt over het algemeen op drie platformen aangeboden; mobiel, PC en via de console. Het platform waarop je speelt, zegt onder andere iets over het aanbod van games en apps. Zo is een mobiel platform afhankelijk van apps die je op je mobiel kunt downloaden en de console is afhankelijk van de spellen die daarvoor specifiek zijn uitgebracht. Voor een console kan dit als voordeel (of nadeel) hebben dat er exclusieve games worden uitgebracht, die je bijvoorbeeld alleen maar met een Playstation VR kunt spelen. De PC heeft met SteamVR op het moment de grootste bibliotheek van games.

Diederik Hermsen- XR Product Specialist

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact met ons op! Onze specialisten helpen je graag verder.

Stuur een bericht Bekijk onze andere blogs

is toegevoegd aan je winkelmandje.