Nederlands

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Valve Index Review

Met de komst van de Valve Index zet Valve zichzelf in één klap op de VR-kaart. Dit is de eerste VR-bril van developer ValveTM (o.a. bekend van Steam, Half-Life en de Portal-series) en kan zich direct meten met vergelijkbare populaire VR-headsets zoals de HTC Vive Pro en Oculus Rift S. Het lijkt er wel op dat Valve goed heeft gekeken naar zijn directe concurrentie, want er zijn een aantal overeenkomsten die de Index hetzelfde - of zelfs beter - doet dan zijn concurrentie. Lees in onze Unbound VR Review wat onze ervaringen zijn met deze nieuwe VR-bril. De Valve Index bestellen? Je kunt hem hier bekijken.

Valve Index design

De Valve Index is misschien wel de best uitgewerkte VR-bril tot nu toe. Kijkend naar het design is de Valve Index gemaakt met het woord 'comfort' in het achterhoofd. Zelfs na langere speelsessies zit de Index nog bijzonder comfortabel op het hoofd. Dit heeft voor een groot deel te maken met de ingebouwde surround-sound koptelefoon. De kussentjes van de koptelefoon vallen over de oren heen en geven een helder en diep geluid. Het verschil in geluid is, zeker in vergelijking met andere VR-brillen, duidelijk positief merkbaar. De hoge tonen klinken hoog en de diepen tonen klinken diep. Precies zoals een goede koptelefoon het geluid moet weergeven. En dit is best wel een prestatie, want Valve Index weet dit te bewerkstelligen zonder gebruik te maken van een third-party koptelefoon. Het design van de Valve Index is om door een ringetje te halen. Het materiaal van de headset voelt absoluut niet aan als 'goedkoop plastic', maar is merkbaar van goede kwaliteit. Daarmee kun je zien dat Valve veel tijd en moeite heeft gestoken in het ontwerpen van een kwalitatief goede VR-bril.

Valve knuckle controllers

Waar de Valve Index zich echt onderscheidt van zijn concurrentie, zijn de Valve Knuckle controllers. De Valve Knuckles zijn hands-on controllers die je via een band om je hand heen bindt. Hierdoor hoef je de controller niet meer vast te houden, maar rusten de controllers op je handen zonder dat je er in hoeft te knijpen. Dit is aan het begin even wennen, omdat je automatisch gewend bent om je controllers vast te houden (en dus te knijpen). Maar na een tijdje heb je door hoe de controllers werken en merk je dat de Valve Knuckles een hele aangename manier van controlling is. Het mooiste aan de Valve Knuckles is dat ze een nieuwe manier van 'finger tracking' hebben. Iedere individuele vinger op je hand kan dus volledig worden getrackt! Dit komt met name goed uit in het spel 'Aperture Hand Lab', waar je een robot in de wereld van Portal speelt. Door middel van opdrachten met je handen en vingers moet je door de wereld zien te komen. Zo krijg je bijvoorbeeld de opdracht om iets op te pakken, naar iemand te zwaaien of je duim naar iemand op te steken.

Het nadeel van de Valve Knuckles (en de daarmee nieuwe manier van finger tracking) is dat er nog relatief weinig games zijn die hier iets mee doen. Aperture Hand Lab is een mooi voorbeeld van hoe games finger tracking kunnen gebruiken, maar er zijn nog veel games die de 'oude' controllers gewend zijn. Gelukkig zijn er genoeg game-developers die inspelen op de trend van de nieuwe controllers en hiermee kunnen we natuurlijk verwachten dat er in de aankomende maanden voldoende games uitkomen die finger tracking optimaal benutten.

Beeld en tracking mogelijkheden

De Index gebruikt een dual-LCD scherm met 1440 x 1600 pixels per oog. Met de zeer hoge refreshrate van 120 Hz worden games bijzonder vloeiend en scherp afgespeeld. Er is zelfs de optie om de refreshrate naar 144 Hz te verhogen voor een nog vloeiendere ervaring. Het screen-door-effect is hierdoor tot een minimum behouden, hoewel je wel wat individuele pixels kunt onderscheiden als je er echt op gaat letten. De Valve Index werkt met de bekende basisstations - lighthouses - van HTC of Valve. Deze manier van externe tracking zorgt er voor dat je in een ruimte altijd een goedwerkende tracking hebt, en geen verlies van tracking wanneer je de controllers bijvoorbeeld achter je rug houdt (iets wat wel een probleem kan zijn bij inside-out tracking, zoals bij de Oculus Rift S). Daarnaast is de Valve Index volledig compatibel met de HTC Vive en Vive Pro. De basisstations zijn identiek aan elkaar en kunnen ook met elkaar communiceren. Daarmee is de Valve Index een bijzonder goede aanvulling wanneer je wilt upgraden van de 'ouderwetse' HTC Vive.

Conclusie

Met de nieuwe Valve index is er weer een nieuwe high-end VR-bril op de markt gebracht. Er zijn zeker geen gaten die de headset opvult, maar het is een welkom toevoeging op het huidige VR assortiment. De Valve Index valt ergens tussen de Oculus Rift S en de HTC Vive Pro. Waar de Oculus Rift S zich met name richt op consumenten en de HTC Vive Pro zich richt op zakelijke gebruikers; zit de Valve Index daar precies tussenin. Qua specificaties en manier van tracking kan de Index zich meten met de Vive Pro, maar qua prijs en toepasbaarheid is het ook de ideale headset voor consumenten om zich voor het eerst te wagen aan high-end VR. De nieuwe Valve Knuckles zijn een verademing op het gebied van motion controlling. Wij denken dat andere VR headsets zeker met deze innovatie mee moeten gaan, omdat de Knuckles merkbaar comfortabeler zijn en meer kunnen dan de ouderwetse motion controllers.

Dus ben je op zoek naar een VR bril met zeer scherpe kwaliteit, nauwkeurige tracking en zeer comfortabele controllers? Dan is de Valve Index een uitstekende keuze! Klik hier om de Valve Index te bestellen.

Diederik Hermsen- XR Product Specialist

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact met ons op! Onze specialisten helpen je graag verder.

Stuur een bericht Bekijk onze andere blogs

is toegevoegd aan je winkelmandje.