Unbound virtual reality

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Games gebruiken in een VR Arcade? Let op de licentie!

Door de enorme groei en ontwikkeling van Virtual Reality in de laatste jaren, komt er ook een enorme groei in de Virtual Reality entertainment branche. Er zijn steeds meer VR arcades die allerlei soorten VR experiences aanbieden aan hun klanten. Dat is ook niet gek, want VR wordt steeds toegankelijker voor de massa en arcades kunnen al klein beginnen. Je hebt ten slotte alleen een VR headset (en mogelijk een computer) nodig om iemand al te laten spelen. Er zijn zelfs een aantal gratis (demo) games die goed de kwaliteiten van VR content laten zien, waardoor het instappen in de VR markt een goede zet is. Maar helaas mag je niet zomaar alle VR content kosteloos gebruiken. Als je Virtual Reality wilt gaan aanbieden in een commerciële omgeving - dat wil zeggen: een omgeving waarin je van plan bent geld te gaan verdienen - dan dien je over een game-licentie te beschikken.

Een paar jaar geleden was er nog amper sprake van een game licentie; je kocht gewoon een spel en kon dit gaan aanbieden. Echter zitten de game developers er tegenwoordig een stuk directer op, waardoor jij je als VR arcade moet verdiepen in de licenties. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook een hoop hulpmiddelen om de licenties wat makkelijker en overzichtelijker te maken. In dit artikel lees je daarom alles over het aanvragen, gebruiken en kopen van game licenties.

Wat is een VR game licentie en waarom heb je deze nodig?

De meest gebruikte VR platformen zijn SteamVR, VivePort en Oculus Home. In de game-bibliotheek zijn ontzettend veel games te vinden, vaak al voor schappelijke prijzen. Je mag deze game dan kopen, maar niet delen met andere mensen. Je zult daarom bij alle platformen de mededeling krijgen dat je de game niet mag verspreiden. Doe je dit toch, dan kan dit resulteren in ban van je arcade account of - misschien wel erger - een permanente ban van het platform. Op deze manier is het niet meer mogelijk om van de games gebruik te maken, en dat is natuurlijk het laatste dat je wilt als VR arcade. Bekijk daarom altijd eerst even of het mogelijk is om een commerciële licentie voor een game te krijgen is, voordat je het voor de grote massa openstelt.

Hoe kun je een game licentie krijgen?

Gelukkig zijn er ook manieren om de games wel in een VR arcade of andere commerciële omgeving te mogen (en kunnen) gebruiken. Je hebt hiervoor de volgende opties:

  • Direct via de game developer/uitgever;
  • Via een licentie platform.

1. Via een game developer en/of uitgever

Misschien wel de makkelijkste en straight forward manier is om direct een licentie bij de developer aan te vragen. Via het game platform waarop de game wordt aangeboden is het vaak goed mogelijk om in contact te komen met een developer. Je kunt op deze manier de developer vragen hoe zij hun games bij andere arcades aanbieden. De manier waarop dit gebeurt verschilt per game en per developer. Sommige games vragen om een eenmalige aanschaf, andere vragen om een betaling per minuut. Het is dus volledig afhankelijk van de developer en de game welke manier van licensing zij jou kunnen aanbieden.

Als je eenmaal contact hebt gemaakt met een VR game developer, kun je het gaan hebben over de de overeenkomst die jullie met elkaar willen sluiten. Jij wilt ten slotte de game in je VR arcade kunnen aanbieden, en de developer wilt een vergoeding krijgen voor zijn geleverde werk. De meest gewaardeerde manier om tot een overeenkomst tussen gebruiker en developer te komen is om vooraf een licentieovereenkomst op te stellen. Dit is een juridisch document waarin jij een voorstel naar de developer doet om de game te mogen gebruiken. Na ondertekening van dit document krijg je bepaalde rechten voor het gebruik van de VR game, in ruil voor een bepaald bedrag dat jij aan de developer betaalt.

Een aantal voorbeelden van bekende developers in de VR arcade markt zijn:

  • Vertigo Games (Arizona Sunshine Arcade);
  • Tower Tag;
  • Ubisoft (Assassin's Creed Escape Rooms);

2. Via een software management systeem

Een arcade software management systeem is in essentie een overkoepelend platform van gelicenseerde VR games. Game developers zijn aangesloten bij het platform en wanneer jij een overeenkomst sluit met het platform heb je automatisch de toestemming van een developer om de game te mogen gebruiken. Ook voor dit platform zijn er weer verschillende mogelijkheden, maar wij zullen de meest gebruikte game licentie platformen hier voor je toelichten.

Springboard VR

SpringboardVR is een game licentie platform speciaal gemaakt voor Virtual Reality arcades. De core-business van SpringboardVR is het verzorgen van de game licenties, maar er zijn ook ontzettend veel andere handige functionaliteiten die SpringboardVR jouw arcade kan bieden. Zo biedt SpringboardVR de mogelijkheid om vanaf een centraal punt meerdere VR stations te managen, geeft het je inzicht en analyseert het je gespeelde VR games, in-game software om gebruikers een tutorial van de controllers en headset te geven en bieden zij een handige tool om een boekingssysteem in je arcade te implementeren.

De game licenties van SpringboardVR worden geregeld via de Springboard-market place. Op deze licentie markt worden content creators en developers direct verbonden met VR arcade operators, waardoor het veel gemakkelijker is om in contact te komen met elkaar. Je hoeft niet meer te onderhandelen of zelf met een juridisch document te komen, maar alles is al van tevoren geregeld en vastgesteld. Na het afsluiten van een abonnement bij SpringboardVR betaal je een vast bedrag per maand en worden afschrijvingen automatisch voldaan. Per game verschilt het bedrag dat je (vaak per minuut) moet betalen, maar het komt gemiddeld op 0,07 per minuut uit.

Klik hier om naar SpringboardVR te gaan.

Springboard_logo-flat

Synthesis VR

Synthesis VR biedt in essentie dezelfde mogelijkheden als Springboard VR. Met Synthesis VR maak je tevens gebruik van het management systeem waarmee je eenvoudig vanaf een centrale computer alle VR-stations kunt aansturen. Synthesis VR kenmerkt zich vooral door zijn gebruiksgemak. Waar je met Springboard VR een heleboel functionaliteiten hebt voor allerlei handige oplossingen, biedt Synthesis VR een relatief simpel interface waarbij je eenvoudig kan kiezen tussen spellen. Synthesis VR biedt voor alle games de mogelijkheid om te betalen per minuut of te betalen met een vaste prijs.

Klik hier om naar Synthesis VR te gaan.

Viveport Arcade

Viveport Arcade biedt twee manieren van betaling aan: pay-as-you-go en een maandelijkse abonnementsvorm. Het voordeel van pay-as-you go is dat je alleen het bedrag uitgeeft aan VR games die gespeeld worden. Via deze manier koop je ‘punten’ die je kunt uitgeven per VR game. Dit is een goede oplossing voor startende en/of kleinere VR arcades, omdat je op deze manier nog geen grote maandelijkse uitgave hoeft te doen.

Het is bij Viveport Arcade ook mogelijk om maandelijks te betalen. Je sluit een maandelijks abonnement af waarmee je een aantal games kunt spelen. De abonnementsprijs is iedere maand hetzelfde. Deze vorm van betaling is daarom een goede licentie overeenkomst wanneer je een grote VR arcade hebt of met enige zekerheid veel bezoekers trekt. Je kunt ook een combinatie van bovenstaande methoden maken: pay-as-you-go om een game uit te testen, en vervolgens een maandelijks abonnement aansluiten wanneer je merkt dat het aanslaat.

Klik hier om naar Viveport Arcade te gaan.

VivePort_Logo_Black-flat

Veelgestelde vragen

  • Wat is een VR game licentie?

    Een game licentie heb je nodig om een spel in een commerciële omgeving te mogen aanbieden. Deze licentie is een deel van de inkomsten van een ontwikkelaar die het spel heeft gemaakt en de mogelijkheid biedt om dit spel te kunnen spelen.

  • Mag ik zomaar een VR spel kopen en deze gaan spelen?

    In essentie wel, maar wanneer je van plan bent om dit spel commercieel te gaan gebruiken (dus hier geld aan wilt gaan verdienen), dan dien je te beschikken over deze licentie. Hoe je deze licentie afsluit mag je zelf bepalen. Dit kan bijvoorbeeld direct via een ontwikkelaar, maar kan ook via een extern platform zoals SpringboardVR.

  • Wat kost een VR game licentie?

    De prijs van een game licentie is vaak geheel afhankelijk van hoe populair een spel is. Populairdere spellen, zoals Arizona Sunhine, zijn vaak kostbaarder dan onbekendere spellen van indie-developers. Vaak zit de prijs van een spel tussen €0,01 en €0,10 per gespeelde minuut.

  • Kan ik alle VR spellen commercieel aanbieden?

    Via een extern licentie platform kun je kiezen uit een breed scala aan gelicenseerde VR-games. Dit bestaat doorgaans uit duizenden spellen, dus je hebt genoeg keuze in spellen die jij commercieel wilt gaan aanbieden.

  • Wat is het beste VR arcade spel?

    Een aantal populaire arcade spellen zijn: Arizona Sunhsine, Beat Saber, Job Simulator, Pistol Whip, Elven Assassin en nog een heleboel andere games. Probeer vooral zelf veel spellen uit en kijk wat jij het leukste vindt!

Diederik Hermsen- XR Product Specialist

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact met ons op! Onze specialisten helpen je graag verder.

Stuur een bericht Bekijk onze andere blogs

is toegevoegd aan je winkelmandje.