Unbound virtual reality

Gekeurde webshop

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

vr-vergelijking-unboundvr

Vergelijking tussen VR headsets

Er worden door fabrikanten steeds meer virtual reality brillen gemaakt. Maar welke bril is nou het beste? Om daar antwoord op te kunnen geven hebben wij een handige vergelijkingstabel gemaakt waarop alle belangrijke specificaties van de VR-brillen in een oogopslag te zien zijn.

In deze vergelijkingstabel worden een aantal termen gebruikt die aanduiden hoe de hardware in elkaar zit. Op basis van deze specificaties kun je voor jezelf beslissen wat voor jou de beste VR-headset is. Zoek je bijvoorbeeld iets waar je goed op kunt gamen? Is wil je de VR-headset in een zakelijke omgeving gaan gebruiken? Voor iedere situatie is wel een aparte VR-bril te bedenken. Hulp nodig bij het uitzoeken van jouw VR-bril? Neem dan vooral even contact met ons op!

Headset Scherm type Resolutie per oog Gezichtsveld IPD aanpasbaar Refresh rate Tracking methode Platform Aanbevolen GPU
HP Reverb G2 LCD 2180x2180 114 graden Ja 90 Hz Inside-out (4) WMR / Steam GTX 1080
HTC Vive Pro OLED 1440x1680 110 graden Ja 90 Hz SteamVR 2.0 Steam GTX 1060
Oculus Rift S LCD 1280x1440 115 graden Nee 80 Hz Inside-out (5) Oculus Store GTX 1060
Oculus Quest OLED 1440x1600 90 graden Ja 72 Hz Inside-out (4) Oculus Store n.v.t.
HTC Vive Cosmos LCD 1700x1440 110 graden Ja 90 Hz Inside-out (4/6) Steam GTX 1070
Valve Index LCD 1600x1440 130 graden Ja 144 Hz SteamVR 2.0 Steam GTX 1070
Pimax 8K Plus LCD 3840x2160 200 graden Ja 90 Hz SteamVR 2.0 PiPlay / Steam GTX 1080Ti

Scherm

Het soort scherm, ook wel display genoemd, is belangrijk voor je kijkbeleving. Over het algemeen worden er drie soorten schermen gebruikt: OLED, (super) AMOLED en (dual) LCD. De ene is niet zozeer beter dan de andere, maar ze hebben wel verschillende eigenschappen. De eerste uit dit rijtje, en misschien wel het langste op de markt, is LCD. Door efficient om te gaan met kleur, verbruikt deze het minste energie. Nadeel is wel dat de zwarte kleuren als donkergrijs kunnen overkomen. OLED daarentegen laat de zwarte kleuren ook echt zwart lijken. Als laatste in het rijtje staat AMOLED. Het voordeel is dat deze een snellere refresh rate heeft, waardoor de reactietijd van het scherm soepeler loopt. Maar dit zorgt er ook weer voor dat hij meer energie verbruikt. Over het algemeen worden bij de nieuwere VR-headsets alleen nog maar LCD en OLED gebruikt.

Resolutie

De resolutie van een VR-headset zegt iets over het aantal pixels dat weergegeven kan worden. Dit wordt meestal weergegeven als breedte x hoogte (bijv. 1080x1200). Hoe hoger deze resolutie is, hoe scherper het beeld is. Let wel, bij een VR-bril wordt het beeld vaak op twee schermen weergegeven (dus voor ieder oog 1). De beeldresolutie wordt daarom over het algemeen als 'per oog' weergegeven.

Gezichtsveld

Het gezichtsveld, ook wel field of view (FoV) genoemd, laat zien hoe ver je naast en boven je kan kijken zonder je hoofd te draaien. Dit wordt altijd in een aantal graden aangegeven en kan soms zowel horizontaal (links en rechts) als verticaal (boven en onder) worden genoemd. Je zou dus denken; hoe hoger hoe beter, maar dit moet wel in balans zijn met het gewicht en grootte van de headset. De sweet-spot bij de meeste high-end modellen zit ongeveer tussen de 110 en 120 graden. Wanneer het gezichtsveld groter wordt, kun je scherm-distortion gaan ervaren. Het nadeel hiervan is dat je dan wel een enorm breed gezichtsveld hebt, maar dat dit er niet zo scherp uit ziet.

IPD aanpasbaar

De IPD aanpasbaarheid geeft aan of je de lenzen van de VR-bril kunt verstellen. Dit is met name fijn voor mensen die wat minder goed zien met hun ogen. Omdat ogen van ieder persoon net iets anders staan, kun je met de IPD aanpassing de lenzen zo verschuiven dat ze precies goed voor de ogen staan en je daarmee dus het beste beeld hebt.

Refresh rate

De refresh rate (of verversingssnelheid) zegt iets over de mate waarop het beeld wordt ververst. Bij een lage refresh rate zie je het beeld wat meer haperend, terwijl een hele hoge refresh rate juist het beeld een stuk vloeiender weergeeft. De refresh rate staat in directe verbinding met de grafische kracht. Dit wil zeggen dat wanneer je een headset met hoge refresh rate hebt, en je een grafische zware game wilt spelen, je een goede grafische kaart nodig hebt om deze game vloeiend af te kunnen spelen.

Tracking

De manier van tracking zegt iets over hoe een headset zichzelf en zijn controllers in de kamer kan bewegen. SteamVR tracking kenmerkt zich door de basisstations (of lighthouses) die in de hoeken van de kamer worden gezet. Deze manier van tracking zie je veel terug in bijvoorbeeld VR arcades, omdat deze onder de meeste omstandigheden de betrouwbaarste (360 graden) tracking verzorgt. De inside-out tracking wordt bij veel consumenten headsets steeds populairder. Dit heeft te maken met het gebruikersgemak, omdat je bij inside-out tracking geen externe sensoren meer hoeft op te zetten. De tracking bij inside-out tracking vindt plaats in de headset zelf. De kwaliteit van de tracking is vaak afhankelijk van hoeveel inside-out tracking camera's er in de headset zijn ingebouwd (dit varieert van 3 tot 6 stuks).

Platform

Het platform waarop een VR-headset wordt aangeboden is bepalend voor jouw keuzes aan games. Je kunt de verschillende platformen, zoals Steam en Oculus Store, het beste vergelijken met Playstation en Xbox. Zo worden sommige spellen exclusief aangeboden op een van deze platformen. Over het algemeen geldt dat de Oculus Store (dus voor Oculus Quest en Rift S) goed is om te gamen, en de HTC Vive/Steam Store aanbevolen voor gaming en/of zakelijke applicaties en development.

Veelgestelde vragen

  • Welke VR-bril is het beste?

    Voor iedere situatie is er wel een VR-bril te bedenken. Om deze reden is er geen beste VR-bril te noemen, omdat je een VR-bril moet uitzoeken bij de toepassingen die je ermee wilt gaan doen. Op dit moment zijn de Valve Index en de Oculus Rift S de meest populaire headsets onder consumenten, en wordt de HTC Vive Pro en HP Reverb veel gebruikt bij professionals.

  • Welke VR-bril moet ik kopen?

    De keuze van jouw VR-bril is afhankelijk wat je er mee wilt gaan doen. Ben je op zoek naar een extreem hoge kwaliteit (en heb je ook de grafische kracht om dit af te spelen)? Of zoek je iets toegankelijkers waarop je met een iets minder krachtige PC kunt gamen? Op basis van deze criteria kun je de beste VR-bril voor jouw gebruik bepalen.

  • Welke VR-bril heeft de hoogste beeldresolutie?

    Op dit moment hebben de Pimax VR-brillen en de HP VR-brillen de hoogste beeldresolutie van alle (gangbare) headsets. Let wel, om met de Pimax 8K Plus het maximale uit je scherm te halen dien je te beschikken over een zeer krachtige computer (aanbevolen: GTX 1080 Ti). De HP Reverb (G2) is daarom een betere keuze wanneer je een minder krachtige PC hebt.

  • Welk VR platform heeft de leukste games?

    Voor allebei de VR platformen valt wel iets te zeggen. De Oculus Store heeft een aantal leuke exclusief spellen, zoals Echo Combat en Robo Recall, maar over het algemeen zijn veel van dezelfde spellen te vinden in de stores. Het voordeel van Steam is dat je gemakkelijk je eigen content kunt ontwikkelen, wat een VR-bril zoals de HTC Vive Pro of Vive Cosmos ideaal maakt voor developers.

  • Wat is de nieuwste VR-bril?

    Op dit moment is de laatste/nieuwste bril die op de markt is uitgekomen de HTC Vive Cosmos Elite. In september 2020 wordt de HP Reverb G2 verwacht. De ontwikkeling van VR-brillen gaat op dit moment zo hard dat er ieder half jaar wel een nieuwe VR-bril op de markt komt.

Het product is succesvol aan uw winkelwagen toegevoegd.