Nederlands

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Educatieve toepassingen van Virtual Reality (VR)

Hoeveel scholen en universiteiten gebruiken nou daadwerkelijk virtual reality voor leerdoeleinden?

Het is al langere tijd duidelijk dat virtual reality (VR) grote veranderingen heeft ondergaan ten overstaan van een aantal jaren geleden. De technologie is nu zo ver geavanceerd, dat het ook een perfect (hulp)middel kan zijn om allerlei vaardigheden bij studenten aan te leren. VR wordt in de medische sector en het bedrijfsleven al veelvuldig gebruikt, maar ook scholen universiteiten blijven niet achter in de innovatie en kunnen zeker goed gebruik maken van de VR-mogelijkheden.

Uit onderzoek dat gedaan is naar het VR-gebruik onder hogescholen en universiteiten in de VS is gebleken dat bijna de helft van alle scholen wel een VR-apparaat heeft staan, en dat bijna 20% van alle scholen VR volledig geïmplementeerd heeft in het dagelijkse lesprogramma.

Een van de onderzoekers merkte op dat wanneer kinderen op een jongere leeftijd beginnen met het gebruiken van VR, ze beter voorbereid zijn op deze nieuwe manier van leren. Ook op de basis- en/of middelbare school kan het dus zeker meerwaarde hebben om een VR-headset neer te zetten, al is het maar om de leerlingen kennis te laten geven van de nieuwe technologieën. Daarnaast geeft het leren met VR een enorme stimulans voor (met name jongere) studenten om zich te verdiepen in de materie. Virtual reality geeft voor de studenten toch een hele andere beleving als het gaat om leren, in vergelijking met het ‘ouderwetse’ leren uit een boek.

Hogescholen en universiteiten verkennen de verschillende mogelijkheden van de VR-technologie; van het aanbieden van virtual reality lab-faciliteiten voor studenten op afstand, tot gesimuleerde chirurgische ingrepen om medische studenten te trainen en te begeleiden. Ook biedt VR de mogelijkheid tot een virtuele bibliotheek, waar studenten toegang kunnen krijgen tot alle informatie die zij nodig hebben, of om overal ter wereld een rondleiding te krijgen van architectuur of archeologische vondsten.

Ten slotte geeft het rapport aan dat de inzet van VR binnen scholen zal blijven toenemen naarmate de soft- en hardware zich ontwikkelt. Er is nu al een heleboel mogelijk met VR, en dit is een goed moment om in te stappen in de virtuele wereld. High-end VR headsets zijn voor sommige leerdoeleinden nog (te) hoog gegrepen, maar gelukkig zijn er ook al een heleboel goedkopere alternatieven te vinden. Om studenten de eerste kennismaking met VR te laten meemaken, kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van een passieve VR-headset, waarbij je een telefoon in de headset schuift en 360° video's kunt kijken.

Wanneer je de ervaring een stapje hoger wilt maken, kun je gaan kijken naar een stand-alone headset, zoals de Oculus Go of Lenovo Mirage Solo. Om de studenten echt een ‘wow-factor’ te laten beleven, kun je eens gaan kijken naar de high-end headsets zoals de HTC VIVE Pro of de HP Reverb G2.

Diederik Hermsen- XR Product Specialist

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact met ons op! Onze specialisten helpen je graag verder.

Stuur een bericht Bekijk onze andere blogs

is toegevoegd aan je winkelmandje.