Unbound virtual reality

0

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Help! Welke VR headset moet ik kiezen?!

De beste headsets voor jou vergeleken.

Op avontuur in de virtuele wereld. Een paar jaar geleden had dit nog als een beschrijving van een film geklonken, maar anno 2018 is dit inmiddels voor iedereen werkelijkheid geworden. Steeds meer bedrijven komen met geavanceerde VR-headsets die een ontzettend realistisch beeld geven van de wereld waarin je kan gaan rondlopen. Ook app-ontwikkelaars spelen hierop in door in razend tempo games en apps uit te brengen die speciaal bedoeld zijn voor de virtuele wereld. Maar juist omdat er zoveel ontwikkelaars zijn, is het lastig om de juiste VR-headset te vinden. Daarom willen wij je een handje helpen met je keuze met onderstaande vergelijkingstabel en verduidelijking van alle begrippen.

VR Headset vergelijkingstabel

Producten vergelijken

Print deze pagina
  Filter verwijderen Filter verwijderen Filter verwijderen Filter verwijderen Filter verwijderen Filter verwijderen
Artikel

Pimax 8K VR Headset

HTC Vive Focus met Advantage Service

HTC Vive Pro Full Kit

Samsung Odyssey Plus WMR Bril met Controllers

Oculus Quest (128GB)

Oculus Rift S

  Pimax 8K VR Headset

Incl. BTW: € 1.179,00 € 974,38 excl. BTW (Klik hier om zakelijk te bestellen)

HTC Vive Focus met Advantage Service

Normale prijs: € 749,00

Special Price Incl. BTW: € 720,01 € 595,05 excl. BTW (Klik hier om zakelijk te bestellen)

HTC Vive Pro Full Kit

Normale prijs: € 1.399,00

Special Price Incl. BTW: € 1.389,00 € 1.147,93 excl. BTW (Klik hier om zakelijk te bestellen)

Samsung Odyssey Plus WMR Bril met Controllers

Incl. BTW: € 549,00 € 453,72 excl. BTW (Klik hier om zakelijk te bestellen)

Oculus Quest (128GB)

Incl. BTW: € 549,00 € 453,72 excl. BTW (Klik hier om zakelijk te bestellen)

Oculus Rift S

Incl. BTW: € 449,00 € 371,07 excl. BTW (Klik hier om zakelijk te bestellen)

Merk Pimax HTC HTC Samsung Oculus Oculus
Resolutie (per oog) 3840x2160 1440x1600 1440x1600 1440x1600 1440x1600 1280x1440
Software Platform PiPlay, SteamVR Viveport SteamVR, Viveport SteamVR, Windows MR Oculus Store Oculus Store
Gezichtsveld 200º 110º 110º 110º 100º 110º
 

Incl. BTW: € 1.179,00 € 974,38 excl. BTW (Klik hier om zakelijk te bestellen)

Bekijk product

Normale prijs: € 749,00

Special Price Incl. BTW: € 720,01 € 595,05 excl. BTW (Klik hier om zakelijk te bestellen)

Bekijk product

Normale prijs: € 1.399,00

Special Price Incl. BTW: € 1.389,00 € 1.147,93 excl. BTW (Klik hier om zakelijk te bestellen)

Bekijk product

Incl. BTW: € 549,00 € 453,72 excl. BTW (Klik hier om zakelijk te bestellen)

Bekijk product

Incl. BTW: € 549,00 € 453,72 excl. BTW (Klik hier om zakelijk te bestellen)

Bekijk product

Incl. BTW: € 449,00 € 371,07 excl. BTW (Klik hier om zakelijk te bestellen)

Bekijk product

Welke termen zijn belangrijk

De resolutie van een VR-headset iets over het aantal pixels dat weergegeven kan worden. Dit wordt meestal weergegeven als breedte x hoogte (bijv. 1080x1200). Hoe hoger deze resolutie is, hoe scherper het beeld is. Let wel, bij een VR-bril wordt het beeld vaak op twee schermen weergegeven (voor ieder oog één).

Het soort scherm, ook wel display genoemd, is belangrijk voor je kijkbeleving. Over het algemeen worden er drie soorten schermen gebruikt: OLED, (super) AMOLED en (dual) LCD. De ene is niet zozeer beter dan de andere, maar ze hebben wel verschillende eigenschappen. De eerste uit dit rijtje, en misschien wel het langste op de markt, is LCD. Door efficiënt om te gaan met kleur, verbruikt deze het minste energie. Nadeel is wel dat de zwarte kleuren als donkergrijs kunnen overkomen. OLED daarentegen staat bij zwart licht ‘uit’. Hierdoor laat het alles wat zwart is, ook echt zwart lijken. Als laatste in het rijtje staat AMOLED. Het voordeel is dat deze een snellere refresh rate heeft, waardoor de reactietijd van het scherm soepeler loopt. Maar dit zorgt er ook weer voor dat hij meer energie verbruikt.

Zoals bij AMOLED al genoemd, zegt de refresh rate iets over het aantal keer dat het beeld wordt ‘ververst’. Dit wordt gemeten in aantal Hz. Over het algemeen geldt: hoe hoger het aantal Hz, hoe soepeler het beeld verloopt. De combinatie van refresh rate en frames per second speelt een grote rol bij de zogeheten ‘motion sickness’.

Het gezichtsveld, ook wel field of view (FoV) genoemd, laat zien hoe ver je naast en boven je kan kijken zonder je hoofd te draaien. Dit wordt altijd in een aantal graden aangegeven (º) en kan soms zowel horizontaal (links en rechts) als verticaal (boven en onder) worden genoemd. Je zou dus denken; ‘hoe hoger hoe beter’, maar dit moet wel in balans zijn met het gewicht en grootte van de headset. De sweet-spot bij de meeste high-end modellen zit op ongeveer 110º.

Naast alle hardware feitjes, speelt gewicht natuurlijk ook een rol. Je moet de headset tenslotte voor langere tijd op kunnen houden tijdens het gamen of het kijken van een film. Over het algemeen geldt; hoe lichter, hoe comfortabeler, maar houd er rekening mee dat de hardware in de headset meespeelt in het gewicht. Zo is een Google Cardbox vele malen lichter dan een Samsung Oddysey, simpelweg omdat de cardbox geen hardware bevat en voor het grootste deel uit karton bestaat.

VR wordt over het algemeen op drie platformen aangeboden; mobiel, PC en via de console. Het platform waarop je speelt, zegt onder andere iets over het aanbod van games en apps. Zo is een mobiel platform afhankelijk van apps die je op je mobiel kunt downloaden en de console is afhankelijk van de spellen die daarvoor specifiek zijn uitgebracht. Voor een console kan dit als voordeel (of nadeel) hebben dat er exclusieve games worden uitgebracht, die je bijvoorbeeld alleen maar met een Playstation VR kunt spelen. De PC heeft met SteamVR op het moment de grootste bibliotheek van games.

Naast de technische specificaties, kan het ook interessant zijn om naar de release datum te kijken. Om een ‘future-proof’ headset aan te schaffen, is het verstandig om (één van) de nieuwste apparaten aan te schaffen. Hiermee voorkom je dat je over een paar jaar met een verouderd systeem zit. Nu moet er wel bij vermeld worden dat VR relatief nieuw is, dus bijna alle apparaten die nu op de markt zijn, of komen, kunnen als ‘nieuw’ gezien worden.

Product was successfully added to your shopping cart.