Nederlands

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

HP Reverb Review

De HP Reverb is een uitstekende keuze voor gebruikers die een eerste stap in het high-end segment van VR willen zetten. Hoewel de HP Reverb op het Windows Mixed Reality-platform draait, is de headset tevens compatibel met SteamVR en - via een kleine omweg - met Oculus. Door de extreem hoge beeldresolutie is het scherm kraakhelder en is de HP Reverb te vergelijken met andere VR headsets in het hogere segment, zoals de HTC Vive Pro en de Pimax 8K.

Met de lancering van de HP Reverb hoopt HP direct de concurrentie aan te gaan met andere high-end VR headsets, zoals de HTC Vive Pro. En terwijl de HP Reverb een aantal grote verbeteringen heeft ten overstaande van zijn voorgangers - Samsung Odyssey en Acer AH101 - zijn er toch nog een aantal vlakken waarop de Reverb tegenvalt. In deze review kun je alle voor- en nadelen van de HP Reverb lezen. De HP Reverb bestellen? Je kunt hem hier bekijken.

Nieuw design

De HP Reverb ziet er uit als een kruising tussen de Google Daydream en de Oculus Rift S. Het mat zwarte design met op de voorkant een stoffen textuur geven de headset een stoer uiterlijk. Maar doordat de headset niet groot oogt, ziet hij er gelukkig niet zo intimiderend uit als andere headsets in dezelfde prijsklasse. De HP Reverb ziet er uit alsof je hem zo op kunt zetten. Dit komt mede door de inside-out tracking; de headset heeft nog maar een enkele kabel naar de computer lopen. Je zet de headset op, voert een kleine room-scale procedure uit en kunt gelijk aan de gang gaan met free-roam VR plezier.

Maar wat de HP Reverb écht onderscheidt van zijn concurrentie, is de hoge mate van comfort. Met slechts een halve kg is de HP Reverb vergelijkbaar met de Oculus Go. Voor een headset die je aan een computer moet vastleggen is dit echt ongelooflijk licht. Hierdoor kun je met de HP Reverb voor langere tijd spelen zonder het gevoel te hebben dat je een vervelende headset op je hoofd hebt zitten. Daarnaast heeft de Reverb een grote ronde ring op de achterkant van de headset zitten. Deze ring zorgt er voor dat het (lichte) gewicht van de headset zelfs nog beter wordt verdeeld over je hoofd.

De ingebouwde koptelefoon kun je met kussentjes op je oren zetten voor een goede geluidservaring. En een extra handigheid is het flip-up scherm van de HP Reverb. Als je even niet wilt spelen - of in de kamer wilt kijken - dan kan je het schermpje een een stukje omhoog zetten. Zo hoef je de headset niet meer af te doen als je bijvoorbeeld even iets wilt drinken of tegen iemand wilt praten, maar kan je simpelweg het scherm omhoog klikken en je gang gaan. Het is daarnaast mogelijk om met Microsoft's "Flashlight" door de front-facing camera heen te kijken, waardoor je ook de echte omgeving kunt zien terwijl je de headset op hebt.

Beeld en resolutie

Het beeld van de HP Reverb is wat de headset zo indrukwekkend maakt. Met twee LCD-schermen biedt de Reverb maar liefst 2160 x 2160 pixels per oog (ter vergelijking: de HTC Vive Pro heeft een resolutie van 1600 x 1400 per oog). Daarmee biedt de HP Reverb een van de hoogste beeldresoluties op de commerciële VR-markt. Ieder detail wordt tot op de kleinste puntjes weergegeven, wat er - met de juiste VR game of app - voor zorgt dat er hyperrealistische beelden kunnen worden getoond.

Sub-pixels en een verversingssnelheid van 90 Hz zorgen er voor dat er bijna geen sprake is van het bekende screen-door-effect (zie onderstaande afbeelding voor een vergelijking). Wel is er sprake van het minder bekende "Mura" effect. Hierbij worden kleuren en helderheid niet altijd even consistent weergegeven. Maar volgens andere gebruikers is dit effect minimaal en komt het zelden voor.

WMR controllers

Helaas vallen de controllers van de HP Reverb wat tegen. Met de komst van de nieuwe Oculus touch controllers en de binnenkort te verschijnen Valve Knuckles lijken de Mixed Reality controllers wat achterhaald. Door de manier waarop je de controller vasthoudt in combinatie met de lay-out van de knopjes voelt de controller een beetje ongemakkelijk. Doet de controller wat het moet doen? Jazeker, maar als je eenmaal gewend bent aan de Oculus Touch of Valve Knuckles dan wil je niet meer terug naar de mixed reality controller.

Zoals eerder benoemt werkt de HP Reverb via inside-out tracking. Hierdoor is het niet meer nodig om externe sensoren in de kamer te plaatsen, maar kun je simpelweg de headset opzetten en volgt de tracking automatisch. Het nadeel van deze manier van tracking is dat wanneer de controllers uit het gezichtsveld van de headset zijn, je de tracking kunt verliezen. Voor veel games is in de praktijk geen enkel probleem - je kunt bijvoorbeeld prima Beat Saber spelen zonder tracking te verliezen -, maar soms kun je dit wel merken als je bijvoorbeeld je controller achter je hoofd of naast je zij houdt.

Conclusie

Ondanks de controllers, is de HP Reverb toch de meest indrukwekkende WMR headset op de markt. De hoge resolutie is adembenemend, en in combinatie met het hoge draagcomfort is de HP Reverb uitermate geschikt voor langere speelsessies. Ook bedrijven en andere commerciële instellingen kunnen goed scoren met de nieuwe HP Reverb. De eenvoudige opzet en manier van tracking samen met de extreem hoge kwaliteit zorgen er voor dat de Reverb uitermate geschikt is voor simulaties en demonstraties.

Dus ben je op zoek naar een VR headset met een hoog gebruikersgemak, hoge resolutie en relatief lage instapprijs? Dan is de HP Reverb een uitstekende keuze! Klik hier om de HP Reverb te bestellen.

Diederik Hermsen- XR Product Specialist

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact met ons op! Onze specialisten helpen je graag verder.

Stuur een bericht Bekijk onze andere blogs

is toegevoegd aan je winkelmandje.