Unbound virtual reality

Gekeurde webshop

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

quest-2-banner.png

Oculus Quest 2: Alles wat we weten

Laatste update: 16 september 2020.

Meer pixels voor de Oculus Quest 2

Oculus Quest 2 heeft 50% meer pixels dan de originele Oculus Quest. Met schermen van bijna 2K pixels per oog, herbergt de Oculus Quest 2 een verbazingwekkende (gecombineerde) resolutie van bijna 4K.

Hoewel de specifieke resolutie van het beeldscherm van de Oculus Quest 2 nog niet bekend is, kan de sprong van 50% in pixels komen van verschillende mogelijke verbeterpunten. Ten eerste is er een toename van de onbewerkte resolutie, waarvan wordt gezegd dat deze net onder de 2K-resolutie ligt. Door wat eenvoudige wiskunde uit te voeren op basis van de verklaring van Facebook van 50% meer pixels, is het mogelijk dat de Oculus Quest 2 een scherm heeft met een resolutie van 1920 x 1680 per oog. Dat maakt het ongeveer 50% meer pixels met behoud van de oorspronkelijke beeldverhouding. Een flinke verbetering ten overstaand van de originele Oculus Quest.

RGB Stripe-display voor de Oculus Quest 2?

Het andere mogelijke verbeterpunt is de pixelstructuur. De originele Oculus Quest maakte gebruik van een PenTile OLED-scherm met een resolutie van 1440 x 1600 per oog. Met een PenTile-display bestaat elke pixel uit subpixels die in een ruitvorm zijn gerangschikt. Wanneer je deze pixels naast elkaar plaatst, is er een natuurlijke opening tussen de pixels omdat diamanten niet perfect bij elkaar passen. RGB Stripe-displays gebruiken een eenvoudige verticale rij subpixels om een ​​enkele pixel te maken, die zij aan zij kan worden geplaatst in een veel strakkere configuratie, waardoor er kleinere openingen tussen de pixels overblijven.

Als Facebook een RGB-stripe display gebruikt op de Oculus Quest 2, zoals ook op de Oculus Rift S, zou dit een automatische toename van de helderheid betekenen. Dat komt omdat onze ogen de ruimte tussen de pixels niet langer zouden zien en dat interpreteren als een scherm met een veel hogere resolutie. Hoewel deze wijziging het aantal pixels zelf niet verhoogt, wordt het scherm wel scherper door pixels dichter bij elkaar te plaatsen. In onze ogen zien pixels die dichter bij elkaar staan ​​er bijna identiek uit als het simpelweg toevoegen van extra pixels.

Welke type beeldscherm gaat de Quest 2 gebruiken?

Op dit moment weten we niet welk type beeldscherm de Oculus Quest 2 gebruikt. Dat gezegd hebbende, kunnen we vermoeden wat Facebook zal gebruiken in de Oculus Quest 2 op basis van trends in de branche en de eigen headsets van Facebook.

De originele Oculus Quest maakte gebruik van een OLED-scherm, dat bekend staat om zijn diepe kleuren, perfecte zwartwaarden en supersnelle wachttijden. Het afgelopen jaar zijn Oculus en verschillende andere fabrikanten overgestapt van PenTile OLED- panelen naar snel schakelende LCD- panelen, een nieuw type weergavetechnologie ontwikkeld voor VR-headsets.

Hoewel snel wisselende LCD-panelen geen diepe kleuren of perfecte zwarttinten hebben zoals een OLED-scherm, hebben ze wel ultrasnelle responstijden en zijn ze over het algemeen pixeldichter. Dat betekent dat, zelfs bij dezelfde cijferresolutie, een snelwisselend LCD-scherm er veel scherper uitziet dan een PenTile OLED-scherm.

Wat is de verversingssnelheid van het scherm op de Oculus Quest 2?

De originele Oculus Quest gebruikte een verversingssnelheid van 72 Hz voor het scherm en gebruikte een Qualcomm Snapdragon 835-chipset voor verwerking. De Oculus Quest 2 maakt gebruik van een Qualcomm Snapdragon XR2-chipset, een aangepaste AR / VR-chipset die is gebouwd op het aanzienlijk krachtigere Snapdragon 865-platform.

Omdat de Snapdragon XR2 in de Oculus Quest 2 een resolutie van maximaal 3K bij 90 Hz per oog ondersteunt, kunnen we aannemen dat Oculus zal fotograferen voor de hoogst mogelijke verversingssnelheid. Een hogere verversingssnelheid betekent niet alleen vloeiendere actie in VR, het betekent ook dat minder mensen last zullen hebben van bewegingsziekte tijdens het spelen. Facebook heeft de Oculus Quest-productlijn als de oplossing voor gamers die op zoek zijn naar een gemakkelijke, kwalitatieve VR-ervaring. Het is dan ook logisch dat ze specificaties kiezen die het beste bij dit doel passen. Een verhoogde verversingssnelheid past binnen dat paradigma.

Product was successfully added to your shopping cart.