Nederlands

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Manieren waarop bedrijven virtual reality (VR) gebruiken

Zie hoe andere bedrijven virtual reality toepassen op de meest innovatieve manieren

Virtual Reality (VR) is ooit begonnen als een idee om jezelf in de gaming-wereld te verplaatsen. Het doel hiervan was dan ook om een zo immersief mogelijke ervaring na te bootsen, maar tegelijkertijd zoveel mogelijk fun te hebben tijdens het spelen. Inmiddels is de ontwikkeling van VR zo ver gekomen dat het ook veel verder gaat dan alleen gamen. Veel bedrijven gebruiken VR nu ook voor andere doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan supermarkten die hun personeel willen trainen, architecten die middels een VR-omgeving een huis laten zien, of een bedrijf die middels een ludieke actie promotiefilmpjes in VR laat zien.

Om een beeld te geven van de mogelijkheden die VR in jouw bedrijf kan hebben, hebben wij vijf voorbeelden samengesteld van manieren waarop jouw business VR kan gebruiken. Laat je inspireren door de volgende voorbeelden en wie weet kun jij binnenkort VR op een geheel innovatieve manier in jouw bedrijf of beroep inzetten!

Trainen van personeel

Er zijn al veel bedrijven die VR-trainingen inzetten om hun werknemers voor te bereiden op bepaalde situaties. Het grote voordeel van deze trainingen is dat je niet meer de fysieke ruimte na hoeft te maken. Denk bijvoorbeeld aan een brandoefening; wanneer je personeel in de virtuele wereld traint om correct met brand om te gaan, hoef je geen hele middag meer uit te trekken om iedereen veilig naar buiten te brengen. Daarbij komt dat VR een geheel nieuwe ervaring is, waardoor de training een stuk beter blijft hangen dan een standaard brandoefening. Ook is VR uitermate geschikt om speeches of korte pitches te oefenen. Een mooi voorbeeld hiervan is de app VirtualSpeech, waarbij je met behulp van de app alvast kunt oefenen in foto-realistische omgevingen.

Simuleren van virtuele omgevingen

Makelaars en architecten kunnen zeer effectief gebruik maken van VR. Door een woning of kamer in de virtuele wereld na te bootsen, kun je de kamer zien zonder er fysiek aanwezig te hoeven zijn. Ook kan je heel makkelijk iets veranderen, waardoor je weer andere perspectieven te zien krijgt die je anders misschien gemist zou hebben. Denk bijvoorbeeld aan de kleur van een muur of een bepaalde lichtinval die je in het echt niet zou kunnen zien of veranderen. Ook geeft VR de mogelijkheid om virtueel rondgeleid te worden. Dit is bijvoorbeeld handig voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe woning, maar denk ook aan de mogelijkheden om potentiële klanten een virtuele rondleiding te geven door jouw kantoor!

Doen van onderzoek

De wereld blijft innoveren. Het doen van onderzoek is dan ook een vitaal deel van deze innovaties. Maar niet alleen de wereld blijft innoveren, ook de manier van onderzoeken blijft veranderen. Tegenwoordig wordt er bij onderzoek steeds meer gebruik gemaakt van VR. Een virtuele wereld is natuurlijk de ultieme manier om iets te onderzoeken, omdat je relatief gemakkelijk invloed kunt uitoefenen op allerlei omgevingsfactoren. Ook wil je sommige onderzoeken niet direct uitproberen in real-life, omdat het gevaarlijk voor de testpersoon kan zijn of omdat het moeilijk is om alle testpersonen gelijktijdig op een plek te krijgen. Wereldwijd zijn er al veel onderzoek centrums bezig met het implementeren van VR. Van het onderzoeken van kwaadaardige cellen in het lichaam, naar testen van motorische vaardigheden in een opstijgend virtueel ruimteschip; met VR kan het allemaal.

Vergaderen en online meetings

Presentaties en vergaderingen kunnen wel eens saai zijn. Een manier om je vergadering en/of presentatie echt boeiend te maken, is door VR te gebruiken! Neem je doelgroep op een geheel nieuwe manier mee in je verhaal. Laat ze niet alleen naar je luisteren, maar laat ze het verhaal beleven! Door op een creatieve manier een presentatie in elkaar te zetten kun je je luisteraars blijven boeien door ze van de ene verbazing in de andere te laten vallen, zonder daarbij de kern van je verhaal te verliezen. Naast een compleet virtuele wereld te bouwen, kan augmented reality (AR) ook een zeer goede toevoeging zijn aan je verhaal. Combineer de echte wereld met de virtuele wereld, door bijvoorbeeld statistieken levensgroot in real-life te laten zien.

Attractie op beurzen en evenementen

Er komen ontzettend veel bedrijven op beurzen en evenementen af, (bijna) allemaal met het doel om informatie uit te wisselen of om connecties met anderen te maken. De kracht van een beurs ligt in het grote aantal mensen die specifiek naar jouw vakgebied komen kijken. Je wilt op een beurs dus zoveel mogelijk mensen zien te bereiken. Hoe doe je dat? Door een hele gave attractie neer te zetten die mensen naar je toe haalt en iets volledigs nieuws laat zien! Een beurs of evenement over technologie, techniek, gaming, innovaties, robotica of noem maar op? VR kun je altijd inzetten en is voor alle vakgebieden ontzettend interessant! Wil je je bezoekers echt een nieuwe ervaring geven? Kijk dan eens naar de Virtuix Omni en de Hypersuit!

Diederik Hermsen- XR Product Specialist

Meer weten over dit onderwerp?

Neem contact met ons op! Onze specialisten helpen je graag verder.

Stuur een bericht Bekijk onze andere blogs

is toegevoegd aan je winkelmandje.